Huishoudelijk reglement
BegripsbepalingIn dit reglement wordt verstaan onder:
- de stichting: Hendrik en Anne Bosma Stichting, gevestigd te Jubbega, ingeschreven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken Friesland onder nummer 01107265 ;
- de statuten: de statuten van de stichting, zoals vastgelegd in een akte gepasseerd op 2 oktober 2003 bij notaris mr. Hendrik Wouter Vellinga , notaris te Gorredijk ;
- het bestuur: het bestuur van de stichting als bedoeld in artikel 3 van de Statuten;
- Aanvragen: activiteiten in het kader van het realiseren van de doelstellingen van de stichting.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden van bestuur en bestuursleden
1. Het bestuur:
a. Bestuurt en vertegenwoordigt de stichting;
b. Neemt bestuursbesluiten;
c. Handelt binnen de gestelde kaders vastgelegd in de jaarbegroting
2. De voorzitter:
- Heeft algemene leiding van de stichting;
- Vertegenwoordigt de stichting naar buiten toe;
- Geeft leiding aan het bestuur;
- Is het eerste aanspreekpunt voor bestuursleden;
- Stelt in overleg met de secretaris de agenda voor elke vergadering op;
- Leidt de bestuursvergaderingen;
- Ziet er op toe dat beslissingen worden genomen in overeenstemming met de wet, de statuten en dit huishoudelijk reglement;
Algemeen: de functie penningmeester en secretaris kan worden gecombineerd.
3. De penningmeester:
- Voert de financiële administratie;
- Waarborgt de continuïteit van de financiële administratie;
- Stelt financiële overzichten op;
- Maakt het financiële jaarverslag;
- Beheert de kas, de bankrekeningen en de eventuele spaarrekeningen, beleggingen en investeringen;
- Begroot inkomsten en uitgaven;
- Beoordeelt of gedane uitgaven en declaraties vallen binnen de jaarbegroting en/of de in bestuursvergaderingen gemaakte afspraken;
- Onderhoudt contacten met pachters en overige instanties.
4. De secretaris:
- Maakt van elke vergadering een verslag waarin minimaal vermeld:
- De datum en plaats van de vergadering;
- De aanwezige en afwezige bestuursleden;
- De genomen besluiten.
- Ontvangt alle binnenkomende post, Neemt kennis van en behandelt de post, schakelt waar nodig andere bestuursleden in om de post te behandelen en verzorgt de daaruit voortvloeiende correspondentie;
- Archiveert alle relevante documenten en zorgt ervoor dat de informatie voor het bestuur beschikbaar is.
Artikel 2 Nadere bepalingen van het bestuur
- Het bestuur neemt besluiten met consensus als uitgangspunt, dit uitgangspunt wil zeggen dat alle bestuursleden instemmen met een te nemen besluit; indien consensus niet mogelijke is, wordt een besluit consent genomen; dat betekent dat een bestuurslid niet voor een voorstel is, maar niet tegen. De besluiten gaan over:
- aanvragen tot ondersteuning van projecten, op basis van een uitgebreide beschrijving van de aanvraag met een financiële onderbouwing;
- alle overige zaken die in een vergadering aan de orde komen. - Betalingen betreffende de aanvragen geschiedt in principe via ingediende nota’s.
- Het bestuur kan een vergoeding vaststellen aan een bestuurslid dat structureel bijzondere en extra werkzaamheden verricht.
- De bestuursleden kunnen hun gemaakte onkosten vergoed krijgen.
Artikel 3 Slotbepaling
In gevallen waarin de wet, de statuten en dit huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Aldus vastgesteld in de bestuursvergadering d.d.
De voorzitter, De secretaris/penningmeester
Bob Velthuis Melis van der Werf
We helpen graag waar het kan
We kunnen actief bijdragen bij projecten en voor individuen.