Zorg- en dagbesteding centrum Bûtenút

Stichting Hart in Friesland steunt organisaties en instellingen in de regio die zich inzetten voor mensen met een beperking. Wij ondersteunen hen met sponsorgelden waarmee zij sportieve, culturele en recreatieve activiteiten kunnen organiseren. Op deze manier helpen wij bijvoorbeeld gehandicapte sporters o.a. financieel om hun sport op hún manier te beoefenen. Denk daarbij aan de aanschaf van aangepaste sportmiddelen.

IMG_2417.JPG
De aangepaste paardensport speelt bij Stichting Hart in Friesland een bijzondere rol. Paardrijden is voor mensen die de hele dag in een rolstoel doorbrengen of niet gezond genoeg zijn om aan een valide sport deel te nemen een onmisbaar gebeuren. Loskomen van hun handicap, even weg van die rolstoel en gedragen worden door vier sterke benen van een paard. En daarnaast ook de warmte en de liefde van een paard te ervaren en met anderen te mogen delen. Dit gunnen wij iedereen.
Stichting Hart in Friesland zet zich daarnaast ook in voor jeugdwerk, verenigingsleven en ouderen in de regio. Zo kunnen ook zij genieten van sport, spel en cultuur. Bij al onze activiteiten werken wij samen met stichtingen die soortgelijk doelstelling hebben, bijvoorbeeld de “ Hendrik-en-Anne-Bosma-Stichting ”.

Samenwerking Hart in Friesland en Paard- en dagbesteding centrum Bûtenút

Sinds eind 2016 heeft Stichting Hart in Friesland een samenwerking met
IMG_2527.JPG
Zorg- en dagbesteding centrum Bûtenút. Stichting Hart in Friesland en Bûtenút zetten sindsdien samen het paardrijden voor mensen met een beperking in het noorden van Friesland op de kaart. Daarbij gaat niet alleen aandacht naar de financiële ondersteuning van dit project. Ook nieuwe ideeën en initiatieven worden ontwikkelt. Daarbij maken wij gebruik van elkaars netwerk en expertise. Samen brengen wij de mogelijkheden op Bûtenút onder de aandacht zodat steeds meer mensen met een beperking van het paardrijden kunnen genieten.

Huifbedrijden

Net als
IMG_3635.jpg
iedereen hebben ook de medewerkers  en vrijwilligers van Bûtenút dromen en wensen. Een grote droom was lange tijd een nieuw huifbed met twee nieuwe paarden. Het huifbed is een stalen constructie die door twee paarden wordt voortbewogen. Boven de paardenruggen is een zeildoek gespannen welke in hoogte verstelbaar is zodat de paardenrug net wordt geraakt. Hierop ligt de deelnemer en wordt hij door het lopen van de paarden op unieke wijze gemasseerd.
Huifbedrijden is voor mensen met een meervoudige beperking. Deze mensen kunnen meestal niet veel bewegen en zijn veelal spastisch. Ook epilepsie komt vaak voor, net als longproblemen, slecht functionerende nieren en darmen en een algeheel slechte doorbloeding. Door het rijden met het huifbed heeft de deelnemer, contact met beide paarden. Hun warmte en de masserende bewegingen hebben een uitermate gunstige invloed. Door de intense massage van het lichaam worden alle organen weer volop doorbloed en treedt er een totale ontspanning op. Daardoor verbetert de darmfunctie, epileptische aanvallen kunnen verminderen en longen kunnen vrij van slijm worden. Het lichaam wordt heerlijk warm! Mensen met een dwarslaesie, reuma, multiple sclerose en rugproblemen krijgen door het huifbedrijden een betere conditie.

Dankzij de “ Hendrik-en Anne Bosma Stichting ” kwam de droom in 2018 uit en kon een nieuw huifbed worden aangeschaft. Daarnaast kon ook een nieuwe tillift gerealiseerd worden waarmee de deelnemers op de paarden getild kunnen worden. Beiden zullen eind september 2018 in gebruik genomen worden. Daar zijn wij en de deelnemers natuurlijk ontzettend blij mee.

HiF_Logo_doorzichtige-achtergrond.png

We helpen graag waar het kan
We kunnen actief bijdragen bij projecten en voor individuen.