Hendrik- & Anne Bosma Stichting

Fonds voor Paardensport-activiteiten voor mensen met een beperking

• Over de stichting

Wie waren Hendrik en Anne Bosma?

Hendrik en Anne Bosma waren twee broers uit een gezin van zeven kinderen. Na hun schoolopleiding zijn ze gaan werken bij hun ouders op de boerderij gelegen aan de Schoterlandseweg te Jubbega en namen deze uiteindelijk over. Als broers zijn ze altijd bij elkaar gebleven, maar hadden naast het boerenbedrijf ook hun eigen bezigheden, zoals het waterschap, het paardenfonds en hooibroeicontrole voor een verzekeringsmaatschappij.

Tijdens en na hun werkzaam leven hebben ze altijd een grote voorliefde gehad voor paarden, wat uiteindelijk de aanleiding is geweest tot het opzetten van de Hendrik- en Anne Bosma Stichting. Verder hadden ze als hobby jagen. Hendrik was de jager en Anne de drijver. Ook hield Anne zich bezig met het africhten van jachthonden. Het buitenleven ging boven alles, luxe was aan hen niet besteed. In de wijde omgeving stonden ze bekend als 'de Gebroeders', waaraan iedereen alleen maar goede herinneringen heeft overgehouden.

Hoe is de Hendrik- en Anne Bosma Stichting ontstaan?

De Stichting is in het leven geroepen door de heren Hendrik en Anne Bosma en opgericht op 17 juli 2004. In hun testament hebben zijn bepaald, dat als enige erfgenaam de Hendrik- en Anne Bosma Stichting in aanmerking komt. Van de opbrengsten uit erfpacht inkomsten en kapitaal kunnen gelden vrijgemaakt worden om mensen met een verstandelijke dan wel lichamelijke beperking de mogelijkheid te bieden de paardensport te beoefenen.

Doelstelling

De stichting heeft ten doel het doen van geldelijke uitkeringen op aanvraag door instellingen of particulieren uit de regio Friesland, ten behoeve van gehandicapten ter bevordering van sport, uitjes of andere ontspanningsactiviteiten die te maken hebben met eenhoevige dieren zoals paarden, pony's, ezels en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Alles in de ruimste zin des woords.

De Hendrik- en Anne Bosma Stichting is een erkende sociaal belang behartigende instelling (SBBI).
  • Nieuws
    21-07-2017

Website Hendrik- & Anne Bosma Stichting online!

Aanmelden nieuwsbrief